Monday, March 21, 2011

ooooopocoootttt !


ASSALAMUALAIKUM WBT ... =)

hye buddies ! 'LONG' time no see ... heheh ... (padahal baru bape jam jer kudd ... uhuk~) poyos punyer intro .. da tak dak kije kah anda ? ? ? hee hee hee ... byase laa aku .. bile dah takde kije .. mule lahh cari port nak merapik merepek ... so aku rase tempat yang paling seswai untuk aku luahkan keMEREPEKan aku hanyelah blog senget ini .. hihi .. ahh~ lantaklah .. blog aku kan ... gpon aku wat blog ney sebab nak isi mase lapang aku ... and sebagai diari elektronik .. HAHA .. WHAT DA FISH u r talking about ? ? ? DUSHDUSHDUSH ! ! ! >.<


 
ehem ~ dalam entri aku yang lepas .. aku ade gitaw yang aku dah tak leh hadap pc lamelame ... its true aku memang dah tak ble wat cam dulu gik ... woo ~ sedey tapi tu lah yang berlaku kat aku .. aku sekadar bule kate ' SABO JELAA ... ' kat diri aku sendirik kudd ... hurmm ... 

nak di jadikan cite ... (heheh) petang tadi aku tinggal sorang kat umah ... 

(mak + akq p jenjalan .. bukan nak bawak aku skali ... huhuh)
aku di arah untuk jage umah ney .. haa ~ aku pon obey jelaa ... tapi .. tunggu punye tunggu punye tunggu .. dyorang tak balikbalik .. haihh ~ buhsannyer aku kat rumah toksah ceciter laa aekk .. HAHA ... so , tibetibe aku terpandang laa majalah ney .. akak aku punyer .. majalah DARA.com .. dye memang beli majalah ney tiap bulan .. 

 
aku pon dengan buhsannyer selakselak majalah ue ,.... tetibe .......
OPOCOT ! ade sumthing yang menarik perhatian aku .. artikel ney memang kene dengan diri aku yang memang tak bule hadap pc lamelame gik .. huhuh ... aku pon bace laa ... lastly aku realize yang aku memang jarang wat bende ue mase hadap pc ... huu ~ rase sedey giler ... mase ue aku rase cam artikel ue sindirsindir aku ... uhuk ~ (yang ney perasan lebey ye ...)

uke ... ney antare isi yang artikel yang aku bace ....
SILE SCROLL DOWN YEA ... ^^
v
v
v
v
v
v
v
v
ambil masa untuk rehatkan mata . caranya dengan mengalihkan pandangan dari skrin dan pandanglah pada objek lain selama 10 saat bagi setiap 10 minit

lakukan pertukaran posisi . lakukan pergerakan di kawasan sekeliling sekurang-kurangnya 2 jam selepas menggunakan komputer . ia dapat merehatkan mata dan badan .

kelipkan mata selalu . sekiranya kurang berkelip mata boleh mengurangkan kadar penghasilan air mata yang diperlukan untuk melincirkan mata . Digalakkan juga untuk menggunakan ubat titis mata sekiranya menggunakan komputer dalam jangka masa yang lama .

lakukan aktiviti regangan dan meluruskan badan . kedudukan yang baik membantu menghalang kesakitan di bahagian otot leher dan belakang badan .

ubah kedudukan monitor komputer . monitor perlu berada di kedudukan 20 hingga 30 inci dari mata atau dalam anggaran setengah depa .

ubah kedudukan papan kekunci dan letakkan papan kekunci di hadapan monitor .

jika perlu , pakai cermin mata yang bersesuaian dengan mata kita . jika memakai cermin mata atau kanta lekap pastikan cahaya mencukupi bagi membantu kita semasa menggunakan komputer .

uke guys ... aku takde niat lain .. just mao share ape yang aku bace ue ... no need to worry kayhh ... bukan nak jadikan blog aku nihh terlalu ilmiah .. (tapi lau ilmiah pon pe salahnye kan ?) tapi macam yang aku cakap tadi ... aku sekadar SHARING ...uke ? lau korang da tao pon anggaplah ini as your revision uke .... huu ~

LAST BUT NOT LEAST ::


result spm suda dekat . . . kurang 48 sajewp lagi ...  suda bersediakah anda ? ? ? +_+
GOOD LUCK TO ME ! AND YOU TOO ... ^^

 

 






 






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...